Hadith Pilihan Hari ini


Random Hadith Widget

Sunday, March 20, 2016

Perjalanan Ph.D aku bermula di sini...!

Dengan nama Tuhan Yang Maha Pengasih dan Penyayang, aku kembali menulis.

(Posting terakhir aku bertarikh 22 Okt 2012, wowww agak lama juga blog ini bersawang..!)


Source



Bermula pada 4 Mac 2016 yang lalu, maka bermulalah perjalanan kehidupan aku yang baru sebagai pelajar Ph.D in Design & Built Environment (Mixed Mode). Aku kini berstatus anak sepenuh masa, suami sepenuh masa, ayah sepenuh masa, pensyarah universiti sepenuh masa, pelajar Ph.D sepenuh masa dan yang paling penting hamba Tuhan sepenuh masa.

Tiga minggu pertama kuliah yang agak padat. Tapi aku positif dan seronok dengan situasi ini (buat masa ini lah...hehehe). Alhamdulillah, aku sedang berusaha untuk lebih menghargai masa yang diberikan bersama keluarga, sahabat-sahabat seperjuangan Ph.D dan tidak lupa tanggungjawab sebagai seorang muslim.

Ada banyak perkara yang ingin aku kongsikan berkenaan mod pengajian yang sedang aku jalani. Mod sebegini sangat membantu aku memahami proses research itu secara lebih tersusun dan terancang. Seronok. Menarik. 

Doakan aku dapat menempuhi perjalanan ini dengan tabah dan terus positif...! AMIN..


Source



Reade more >>

Monday, October 22, 2012

Kehidupan bergelar seorang pelajar

02 Oktober 2012 - Seri Iskandar. Usai Maghrib tadi aku singgah sebentar withdraw cash at ATM. Seorang student tengah cek balance, skrin menunjukkan hanya ada berbaki RM18 sahaja lalu beliau berlalu dengan rasa penuh kecewa. Jelas kesedihan terpancar sambil menundukkan kepala.

Tersentuh rasa melihat situasi itu. Perasaan itu datang kerana aku juga pernah melalui situasi yang sama. Semoga dia tabah dan bersabar mengharungi semua itu. Inilah yang dinamakan sebagai sebuah perjalanan kehidupan. Mungkin dengan setiap kesusahan yang menimpa akan lebih mematangkan seseorang itu.


ur_whispers
kehidupan ini sebuah pelajaran....
belajarlah hidup daripada kesusahan....
kesusahan itu akan mematangkan diri....

Reade more >>

Kenapa memilih bidang Ukur Bangunan...?

Dalam beberapa waktu ini aku telah didedahkan dengan beberapa kenyataan yang aku telah dengar sejak zaman menuntut lagi. Kenyataan itu memaparkan kerisauan yang wujud dalam diri sesetengah graduan dan juga penuntut dalam bidang ukur bangunan (segelintir). Perkara ini mengingatkan aku kepada rilisan entri yang bertajuk Masa Depan Juruukur Bangunan (Building Surveyor) di Malaysia.

Lagu yang sama kedengaran sampailah ke hari ini. Namun pada aku, seiring masa yang terus berjalan....graduan demi graduan dalam bidang ukur bangunan terus dikeluarkan. Dari segi perkembangan kerjaya dalam bidang professional pula, graduan ukur bangunan berada dimana-mana dan mudah diterima pasaran semasa.

Yang menjadi permasalahan utama adalah keyakinan dalam diri graduan itu sendiri. Tinjauan mendapati graduan yang menghadapi kesukaran / kelewatan mendapat perkerjaan adalah disebabkan kerana mereka pasif dalam aspek komunikasi fizikal dan bahasa. Walaupun ada di kalangan graduan yang tamat dengan gred rendah, mereka masih mendapat tempat dalam pasaran oleh kerana memiliki merit komunikasi dan kesediaan menyahut cabaran dan peluang yang diberikan.

Perlu diingatkan sekali lagi, rezeki ada dimana-mana. Mungkin komen yang aku lontarkan dalam sebuah blog pelajar ukur bangunan dapat memberikan gambaran yang lebih jelas lagi. Komen tersebut berbunyi:


Alhamdulillah, 
Jarang sekali melahirkan graduan yang benar-benar faham hala-tuju BS di Malaysia seperti tuan blog ini. Saya sangat "respect" dengan keberanian tuan blog mengutarakan pandangan dan berkongsi idea dengan profession lain semasa di JKR (harap diteruskan). Bergraduasi sebagai juruukur bangunan dan kemudian bekerja dengan memegang jawatan juruukur bangunan bukanlah pencapaian kerjaya yang muktamad. 
Perlu difahami bahawa, walaupun anda tidak memegang jawatan juruukur bangunan namun secara tidak langsung setiap keputusan dan pendapat yang akan anda berikan adalah dari perspektif seorang juruukur bangunan.
Selagi anda bergelumang dengan bidang alam bina (built environment) anda tetap berperanan sebagai seorang juruukur bangunan (saya berandaian, tuan blog juga bersetuju dengan saya). Melainkan anda yang bergraduasi dalam bidang ukur bangunan kemudian berkhidmat sebagai pramugara/i, itu adalah diluar dari kebiasaannya.
### Ibarat orang Melayu yang berhijrah ke luar negara, sampai bila-bila dia akan tetap menjadi orang Melayu. Melainkan seseorang itu memutuskan untuk tidak menjadi Melayu, maka dia akan jadi "AMERIKA...!!!".
Irwan Mohammad Ali

Semoga segala kekusutan bakal terlerai. Tapi aku percaya, perkara ini akan terus muncul dan sedikit demi sedikit akan hilang ditelan masa. Masa yang berlalu justeru akan mendewasakan profesion ukur bangunan dan para graduan itu kearah yang lebih matang dan bersedia meyahut segala cabaran. 

Maaf andai anda tidak sependapat dengan aku. Aku membebel demi survival profesion yang mempunyai peluang yang sangat cerah ini. Aku bangga menjadi sebahagian warga ukur bangunan! Anda...?

*baca "Graduan" sebagai sesiapa sahaja yang bergraduasi dalam bidang ukur bangunan.


ur_whispers
Bersamalah kita mengembangkan profesion ukur bangunan...
melahirkan professional yang berdaya saing...! 
Reade more >>

Saturday, October 20, 2012

Piala Malaysia 2012: ATM VS Kelantan FA.....Selamat berjuang...!!!


Image courtesy: Harian Metro

Sisi Pengurusan pasukan & Pemain-pemain

Malam ini kita akan menyaksikan pertembungan antara dua pasukan terbaik dalam liga Malaysia (2012). Perjalanan pasukan ATM mungkin lebih dramatik jika dibandingkan dengan pasukan Kelantan FA yang menewaskan pasukan Selangor FA dengan aksi cemerlang di minit-minit terakhir perlawanan di Stadium Shah Alam.


Berdasarkan kepada aksi di peringkat separuh akhir, aku lebih terpesona dengan aksi pasukan ATM yang menunjukkan aksi yang sangat memberangsangkan. Mereka ada kelas yang tersendiri dan sudah pasti akan memberikan saingan yang sengit dalam merebut kejuaraan Liga Super Malaysia 2013 nanti...!

Tidak kurang hebat juga pasukan Kelantan FA yang dijangkakan akan mengalami sedikit perubahan dibahagian hadapan kerana beberapa penyerang utama mereka digantung setelah mengumpul dua kad kuning dan kad merah masing-masing. Apa yang pasti, selamat berjuang kepada kedua-dua pasukan.

Fair Play....!


Sisi Penonton...

Aksi perlawanan akhir pada malam ini tidak akan meriah tanpa sokongan padu daripada penyokong setia pasukan masing-masing. Kemeriahan dan suasana gempita dalam stadium tidak akan wujud tanpa kehadiran mereka. Aku sebagai salah seorang peminat bola sepak juga sering kali menikmati suasana sedemikian.

Namun, aku ingin menarik perhatian semua dengan berkongsi beberapa perkara yang mungkin remeh pada pandangan segelintir....tapi sangat serius pada pandangan aku. Terlebih dahulu aku selitkan beberapa keratan akhbar online dan blog sukan bagi menerangkan situasi yang perlu diberikan perhatian serius.


Kes #1

Penonton maut di Stadium Shah Alam
Wednesday, October 13, 2010
Semalam, berlangsung perlawanan suku akhir Piala Malaysia antara Selangor dan Kelantan di Stadium Shah Alam. Perlawanan berakhir 0-0. Tapi bukan itu yang nak diperkatakan. tapi, tindak-tanduk penonton yang aku nak perkatakan. Aku tak tengok perlawanan tersebut di stadium dan juga TV (tiada siaran langsung), tapi selepas perlawanan, kawan penulis blog, Meor ada bertanyakan aku tentang perlawanan tersebut.
"Bro? Ada orang mati ke kat Stadium Shah Alam?"
Selepas aku mendapat perkhabaran, aku terus mencari berita di ruang cyber. Hasilnya:
Menurut laporan dari sumber internet dan berita Nightline TV3, ada penyokong yang terbunuh ketika menonton perlawanan tersebut. Ada berita yang mengatakan seorang penyokong Kelantan terbunuh kerana sesak nafas kerana berhimpit di dalam stadium.
Ada pula yang berkata ada dua mangsa kematian. Satu sesak nafas. Satu lagi mati ditikam di luar stadium oleh peminat Selangor. Ada yang kata mati sebab kena belasah ramai-ramai. Masih menunggu pengesahan rasmi dari laman web rasmi KAFA.
Jadi, inikah sikap peminat bola sepak yang sanggup berbunuh. Bergaduh sampai berbunuh-bunuhan? Inikah tamadun manusia? Bila tak puas hati terus berbunuhan?
"Tapi penyokong Selangor yang mulakan semua ni."
"Ala.. Penyokong Kelantan pun sama je."
Ini bukan pasal siapa mulakan dulu. Tapi ini adalah rasional pemikiran manusia. tak kan sebab tengok bola sampai berbunuhan. Tujuan kita menonton permainan bola sepak ialah untuk menikmati pemainan tercantik dunia dengan semangat cintakan bola sepak, bukannya jadi si bebal yang sanggup berbunuh-bunuhan.
Memang kita tak dapat nak menafikan yang Selangor dan Kelantan memang seteru kuat dalam Liga Super Malaysia. Tapi, tak semestinya sampai nak kena bergaduh.
Liverpool dan Everton pun musuh ketat jugak. Tapi, penyokong mereka selamba boleh duduk sebelah-sebelah. Bileh berpelukkan sambil menyanyi. Sama juga dengan penyokong ManU dan Man City.
"Tapi, kau tulis dulu penyokong Celtic dengan Rangers bergaduh sampai masuk hospital. Apa cerita?"
Itu negara lain, ini Malaysia. Tak kan nak ikut semua budaya orang luar. Fikirkan ikut pemikiran yang matang, bukan ikut nafsu. Kebanyakan yang datang Stadium Shah Alam tu beragama Islam. So, fikir sendiri la.
Kita tengok bola sebab kita sayangkan pasukan kegemaran kita dan cintakan bola sepak. Kita berkawan dengan penyokong lawan, bukannya gaduh berbunuhan. Apa yang tinggal pada bola sepak kalau semua peminat bermusuhan dan berbunuhan. Jangan sampai permainan bola sepak mati bersama-sama peminatnya. Jangan bunuh jiwa bola sepak.
Apa-apa pun salam takziah buat keluarga magsa dan sedekahkan Al-Fatihah buat mangsa.
Kredit gambar:Facebook Nurul Fatiha - Bekas gimnas Malaysia & Pengulas sukan RTMPortal Rasmi KAFA
Sumber 



Kes #2
PARAH...Jazimin yang  disahkan buta mata kanan ditemani ibunya di PPUM, semalam.
PARAH...Jazimin yang disahkan buta mata kanan ditemani ibunya di PPUM, semalam.

Buta angkara penonton
Oleh Muhammad Apendy Issahakapendy@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: Semangat membara seorang peminat bola sepak negara memberi sokongan kepada pasukan kebangsaan menentang Singapura di Stadium Nasional Bukit Jalil, Khamis lalu berakhir tragedi apabila dia disahkan doktor buta mata kanan akibat terkena mercun yang dilempar penonton tidak bertanggungjawab.
Ahmad Jazimin Jalaluddin, 29, mengalami kecederaan parah pada bebola mata kanannya yang rosak akibat terkena serpihan mercun yang dilemparkan sejurus puluhan ribu penyokong tamat menyanyikan lagu Negaraku sebelum perlawanan dimulakan kira-kira jam 8.40 malam.
Menceritakan kejadian, Ahmad Jazimin yang menjalankan perniagaan mencetak kad kahwin berkata, dia bersama beberapa rakan lain daripada Kelab Penyokong Siber Bola Sepak Kelantan (kelate.net) duduk di tempat terbuka dalam stadium berkenaan.
“Sebaik saja lagu Negaraku habis dinyanyikan, saya terdengar bunyi letupan dan ketika itu juga mata terasa pedih. Saya kemudian merasakan sesuatu mengalir dari mata kanan. Apabila saya pegang, saya melihat darah pada tangan selain lendir berwarna putih sebelum dua rakan yang berada berhampiran memapah saya keluar.
“Rakan membawa saya keluar di celah ribuan penonton lain ke sebuah ambulans di pekarangan stadium dan saya terus dibawa ke Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM) untuk rawatan,” katanya yang ditemani ibu, Surakiah Mamat, 63, ketika ditemui di PPUM, semalam.
Artikel ini disiarkan pada : 2011/08/01


Kes #3

Ajal ketika tengok bola
Oleh RIADZ RADZI dan MOHAMAD NAUFAL MOHAMMAD IDRIS
am@hmetro.com.my
SOLAT... ahli keluarga dan rakan menunaikan solat jenazah di Hospital Tengku Ampuan Rahimah, Klang.
SOLAT... ahli keluarga dan rakan menunaikan solat jenazah di Hospital Tengku Ampuan Rahimah, Klang.
KLANG: “Ketika pasukan Kelantan menyerang, semua penyokong bersorak tapi saya lihat dia hanya duduk diam sebelum tiba-tiba rebah,” kata Nik Mohd Eppendi Nik Yaacob, 46, rakan Suharto Abdullah, 45, penyokong Kelantan yang meninggal dunia ketika sedang menonton perlawanan bola sepak separuh akhir Piala Malaysia dengan Selangor di Stadium Shah Alam, malam kelmarin.
Nik Mohd Eppendi berkata, dalam kejadian kira-kira jam 10 malam, iaitu pada minit ke-63 perlawanan, rakannya tiba-tiba menjadi tidak bermaya menyebabkan dia segera memangku bahagian belakang badan Suharto daripada rebah mengenai penonton lain yang duduk di belakangnya.
“Waktu itu pasukan Kelantan sedang hebat mengasak dan semua penyokong bersorak. Kebanyakan penonton berdekatan tidak menyedari kejadian itu sebelum saya menjerit meminta tolong. Beberapa penonton kemudian membantu mengusung arwah yang sesak nafas ke tingkat bawah tempat duduk penonton stadium berkenaan,” katanya.
Katanya, mereka kemudian meminta bantuan anggota polis di situ sebelum dibawa ke sebuah hospital swasta di Shah Alam menggunakan van milik Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA). Bagaimanapun, Suharto disahkan meninggal dunia sebaik tiba di hospital berkenaan pada jam 10.50 malam dipercayai akibat serangan jantung sebelum dibawa ke Hospital Tengku Ampuan Rahimah (HTAR) di sini, untuk bedah siasat.
Menceritakan kejadian itu, Nik Mohd Appendi berkata, dia bersama Suharto dan seorang rakan dikenali sebagai Mat Yaacob menaiki penerbangan Firefly dari Kota Bharu jam 3 petang kelmarin sebelum tiba di Lapangan Terbang Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah, Subang, kira-kira sejam kemudian. Mereka kemudian dijemput seorang lagi rakan dengan teksi untuk ke Stadium Shah Alam.
“Sepanjang bersama arwah semalam (kelmarin), dia nampak sihat dan ceria, malah begitu bersemangat untuk memberi sokongan kepada pasukan Kelantan. Sebelum masuk ke stadium kira-kira jam 7.30 malam, kami berdua sempat membeli beberapa helai jersi pasukan Kelantan dan makan malam,” katanya.
Nik Mohd Eppendi berkata, sebelum memasuki stadium, Suharto yang juga ejen insurans sempat ditemubual kru sebuah stesen televisyen mengenai peluang Kelantan dan dia dengan bersemangat mengatakan Kelantan akan menang.
Katanya, sepanjang separuh masa pertama perlawanan, Suharto juga bersemangat dan bersorak bersama ribuan penyokong Kelantan serta tidak menunjukkan sebarang tanda-tanda kesihatannya terganggu.
“Ketika perlawanan berehat, arwah pergi membeli minuman di tingkat bawah dan sebaik perlawanan separuh masa kedua bermula, saya mula lihat arwah tidak lagi bersorak dan hanya duduk diam,” katanya.
Sementara itu, isteri Suharto, Mazlina Othman, 43, berkata, suaminya penyokong setia skuad The Red Warriors dan tidak pernah ketinggalan menonton aksi pasukan itu di Stadium Sultan Mohammed IV, Kota Bharu.
Artikel ini disiarkan pada : 2012/10/14



Kes #4

FAM denda Kelantan RM40,000
NOOR HAFIZA CHE ABDULLAH18 Oktober 2012
Datuk Taufik Abdul Razak
PERSATUAN Bola Sepak Kelantan (Kafa), yang menyasarkan gelaran ketiga musim ini, hari ini dikenakan denda RM40,000 oleh Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) berhubung kesalahan penyokongnya membaling botol ke dalam padang, akhir Ogos lalu.

Pengerusi Jawatankuasa Tatatertib FAM, Datuk Taufik Abdul Razak berkata, kesalahan ini dilakukan oleh penyokong Kelantan ketika perlawanan menentang Angkatan Tentera Malaysia (ATM) di Stadium Selayang dekat Kuala Lumpur pada 28 Ogos lalu.
Ketika pasukan itu bertemu pada saingan Piala Malaysia peringkat kumpulan.
Kedua-dua pasukan itu bertemu semula pada final Piala Malaysia di Stadium Shah Alam, Sabtu ini.
“Tindakan segelintir penonton yang membaling botol air ke padang menyebabkan perlawanan terpaksa diberhentikan kira-kira 17 minit sebelum disambung semula.
“Jadi, hukuman denda RM40,000 dikenakan kepada Kelantan dan mereka tidak dibenarkan merayu," kata beliau pada sidang media di Wisma FAM, Kelana Jaya, hari ini.
Tambah Taufik: "Kelantan ada menghantar Borang B (tidak mengaku bersalah) atas tuduhan namun mereka lewat dua hari selepas tarikh tamat mengemukakan bantahan."
Selain Kafa, Taufik turut menjelaskan, Persatuan Bola Sepak Negeri Terengganu (PBSNT), Persatuan Bola Sepak Negeri Sembilan (PBNS), Persatuan Bola Sepak Perak (Pafa),  dan Persatuan Bola Sepak Sarawak turut dikenakan hukuman denda atas kesalahan kelakuan penonton.
"Pafa dikenakan denda RM10,000 atas kesalahan penonton membakar roket sejurus nyanyian lagu Negaraku, membaling botol air ke atas penolong pengadil dan ke dalam padang.
“PBSNT pula  menerima denda RM10,000 kerana tindakan penyokong membaling botol di atas padang,” katanya sambil menambah:
"Manakala PBNS dikenakan hukuman denda RM5,000 atas kesalahan membaling sos cili ke atas padang dan juga penolong pengadil.
"Sarawak pula dikenakan denda 1,000 atas kesalahan menggunakan mercun," jelas beliau lagi.
Sumber


Rumusan

Ini adalah berdasarkan apa yang disiarkan oleh akhbar serta blogger sukan tempatan. Menurut kajian yang aku jalankan sekitar tahun lepas (Musim Liga Malaysia 2011). Permasalahan yang di"bold"kan di atas memang jelas berlaku di Malaysia. Kajian yang lebih mendalam perlu diteruskan bagi mencari solusi yang sesuai untuk dilaksanakan oleh pihak pengurusan fasiliti di stadium, persatuan-persatuan bolasepak negeri, kelab penyokong (para ultra's team masing-masing) dan FAM sendiri. Pihak-pihak yang berwajib perlu duduk berbincang dan berkongsi idea dalam memajukan sukan bolasepak negara dengan budaya yang sihat.


Antara isu-isu yang perlu diberi perhatian serius adalah:


  1. Tahap kawalan keselamatan di pintu-pintu masuk utama bagi mengekang kemasukan bahan-bahan terlarang seperti mercun ke dalam stadium (Irwan M. A., 2011);
  2. Pelan pengosongan bangunan (building evacuation plan) persediaan bagi sebarang bentuk kecemasan, dan dapat bertindak dengan pantas dan berkesan (Irwan M. A., 2011);
  3. Penempatan pasukan perubatan khusus untuk penonton dan tidak terhad hanya kepada pemain di dalam padang sahaja (Irwan M. A., 2011);
  4. Penguatkuasaan / kawalan tindak-tanduk penonton bagi membendung "keganasan" bolasepak (Irwan M. A., 2011);
  5. Penglibatan agensi luar seperti FRU, RELA, pasukan perubatan dan lain-lain perlu ditingkatkan (Irwan M. A., 2011);
  6. Meningkatkan kesedaran tentang keselamatan di dalam stadium di kalangan penonton dengan memberi maklumat lengkap tentang aspek keselamatan seperti laluan kecemasan dan tempat berkumpul semasa kecemasan (Irwan M. A., 2011).   


Selamat berjuang buat kedua-dua pasukan...!
Selamat menikmati perlawanan akhir bolasepak Piala Malaysia 2012...!
Jaga Keselamatan anda di dalam stadium...!
Jaga Akhlak...!


ur_whispers
Reade more >>

Friday, October 19, 2012

Alkisah banglo runtuh di Seksyen 7 Shah Alam














ANGGOTA bomba melihat bumbung konkrit yang runtuh hingga mengakibatkan seorang buruh maut manakala tujuh lagi cedera di Shah Alam semalam.



Mati dihempap konkrit 40 tan


SHAH ALAM – Sekumpulan enam buruh Indonesia yang sedang melakukan kerja-kerja ubah suai di sebuah banglo mewah bernilai hampir RM4 juta bernasib malang apabila salah seorang mereka maut manakala bakinya cedera parah apabila bumbung konkrit seberat 40 tan kediaman tersebut tiba-tiba runtuh.
Kejadian pukul 4.20 petang semalam di Jalan Jed Satu 7/5A, Seksyen 7 di sini itu berlaku ketika kesemua buruh berkenaan sedang melakukan pengubahsuaian di bahagian dalam serta aras atas banglo dua tingkat tersebut.
Ekoran runtuhan itu, kesemua mangsa terperangkap di bawah timbunan konkrit hampir 40 minit.
Difahamkan, banglo enam bilik itu dipercayai milik seorang ahli perniagaan. Ia diubah suai untuk menambah bilik surau di tingkat atas dan membuat kolam mini di aras bawah.
....................................................................................

Ulasan aku:


Pemilikan aset dalam bentuk property dewasa ini merupakan suatu keperluan yang sangat penting. Boleh jadi ianya mempunyai potensi yang sangat besar untuk dijadikan sebagai pelaburan jangka masa panjang. Sudah menjadi budaya di bandar-bandar utama di Malaysia, pembangunan kawasan kediaman yang pesat memungkinkan perkembangan yang drastik bagi sesebuah bandar itu. 

Suntingan akhbar online di atas (Sumber) amat menarik perhatian aku tentang kajian yang aku telah jalankan sekitar tahun 2010 dulu. Dalam kajian itu, aku memberi tumpuan kepada kesan/impak anjakan bangunan (building extension/modification) terhadap kawasan kejiranan perumahan teres kos rendah. Tidak jauh bezanya dengan apa yang berlaku semalam. Isunya tetap sama, "kegilaan dalam bentuk keinginan atau mungkin keperluan" masyarakat bandar membuat anjakan bangunan.

Apa yang menarik menjadi persoalan dan kerisauan sepanjang pemerhatian aku (anda juga mungkin berfikiran yang sama) adalah:

  1. Menurut laporan media (setakat ini), tidak ada bukti yang menunjukkan terdapatnya penyelia tapak (yang bertaraf kompeten) menyelia kawasan projek anjakan berkenaan;
  2. Aku juga mungkin berani menyatakan disini, spesifikasi yang disediakan bagi tujuan anjakan bangunan ini tidak dijalankan secara profesional. Boleh jadi, spesifikasi dan semua kerja-kerja berkaitan teknikal 100% diserahkan kepada tenaga kerja berkenaan (buruh Indonesia - Takziah kepada yang maut dan cedera).
  3. Kegagalan struktur menampung beban konkrit bernilai "40 tan" (mungkin anggaran kasar media).
  4. Apakah kajian lanjutan yang akan dilakukan oleh pihak KPKT, MBSA, dan badan yang berkaitan...? 
  5. Selain daripada menghantar pasukan penyelamat BOMBA, ambulans, SMART team, POLIS,......amat penting untuk melibatkan pasukan penyiasat / forensik bangunan yang terdiri daripada pakar-pakar berkenaan dengan kondisi bangunan terlibat serta dalam menilai punca kejadian. Mungkin pihak berkenaan perlu menubuhkan pasukan berkenaan yang terdiri daripada jurutera bangunan, jurutera struktur dan juruukur bangunan yang mempunyai kepakaran dalam bidang bangunan dan kawalan bangunan.
  6. Ehhhh....Pengerusi SPR kita berjiran dengan rumah (disebut sebagai mangsa) rupanya....


ur_whispers
Semoga ALLAH SWT merahmati mangsa runtuhan
mereka adalah saudara kita dari seberang 
yang berusaha mencari rezeki yang halal


Reade more >>

Friday, April 13, 2012

Sudah lama tidak menulis...!!!

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih & Penyayang...

Agak terlalu lama untuk aku berpeluang menulis. Banyak perkara yang berlegar-legar dalam ingatan, namun sukar untuk difahami dan diamati. Aku berharap, melalui penulisan yang berterusan ini segala perkara yang berlegar-legar itu dapat dikongsi bersama. Berbekalkan semangat yang mula bercambah ini, aku ingin menulis dan terus menulis. Semoga Allah SWT memberikan aku dan semua yang aku sayangi dalam kesihatan dan keselamatan yang berpanjangan. Tidak dilupakan juga doa dan sepenuh kasih sayang aku titipkan khas buat isteriku yang ketika ini berada dalam tempoh yang sangat-sangat mendebarkan menanti perubahan demi perubahan menanti cahaya mata. Semoga dipermudahkan semuanya.


Teduhkanlah hatiku
Lelahkanlah jiwaku
Duhai engkau cahaya mataku
Yang menuntun jalanku
Yang memandu hidupku
Yang meredupkan pedih penatku
Tersenyumlah.....Bahagialah....
Sungguh engkau
Yang melumpuhkan hatiku
Yang melipurkan rinduku
Senyuman itu menyenangkan aku

Lyric by: Padi


Aku mohon agar kalian mendoakan yang terbaik buat kami.

(ur_whispers)
masa terus berlalu
lalu aku melayang tinggi
kadang terlontar jauh
kadang terdampar semula
tersentak, tersedar, bangunlah!
Reade more >>

Thursday, November 10, 2011

Fight for your right!

Recently, it's normal for some politikus to says :

We will "fight" till the end!



"Fight for what...?"

"Fight for your pocket's...?"

"Fight for your position's...?"

or

"Fight for the rakyat's...?"







STOP IT...!!!




(ur_whispers)
what u did, u will get back!
Reade more >>

Dari Lembaga Padi ke Seluruh Dunia....

Dimana aku...?


Sejak aku dibangku sekolah lagi, rakan-rakan dan aku sendiri sering ditanya tentang persoalan masa depan.
Ada yang bersemangat berkata "AKU NAK JADI POLIS", "AKU NAK JADI DOKTOR" dan bla...bla..bla.. Walaupun pada hakikatnya dengan umur yang masih mentah dan tidak tahu apa-apa ketika itu, masing-masing memasang angan-angan sedemikian.

Kalau jadi doktor rambut kena macam ni ke...?


Tahun silih berganti dan aku beranjak dewasa. Ada ketikanya aku akan tergelak sendiri mengenangkan saat dibangku sekolah. Setiap kali aku ditanya tentang cita-citaku, maka setiap kali itu juga cita-citaku berubah. Adakalanya aku bercita-cita nak jadi BOMBA, ARKITEK, JURUTERBANG, dan yang paling mengejutkan cikgu dengan bangganya aku pernah bercita-cita nak jadi BURUH KASAR sebab semua profesion orang lain dah sebut (terbeliak mata cikgu mendengarkannya!).


Dulu pernah terpikir nak join diorang ni...


Dari sekolah rendah (UPSR) kemudian ke sekolah menengah (PMR dan SPM), lalu aku teruskan dengan Sijil, Diploma dan Ijazah. Tanpa mengenal erti penat (walaupun otak dah penat!) aku teruskan sehinggalah ketahap ini (Master)! Tahap seterusnya, INSYALLAH PhD.


Insyallah....dari Lembaga Padi ke seluruh Dunia! 


Aku punya prinsip, bila kita minta dengan penuh kesabaran INSYALLAH, DIA akan bagi. Alhamdulillah, aku daripada seorang budak kampung yang tidak mempunyai apa-apa kini aku mampu membuat ibu dan bapa merasa bangga mempunyai anak seperti aku! Bukan kekayaan yang aku cari, tapi ketenangan dan kebahagiaan bersama dengan semua orang yang aku sayangi. Kerana aku tahu harta, pangkat, darjat bukanlah segala-galanya. Tanpa semua ini kita masih tetap akan bahagia selagi DIA bersama kita.

Walau perit sekali pun hidup ini, 
Walau nikmat sekali pun hidup ini,
Ingatlah semua ini hanyalah pinjaman dan sementara sahaja,
Apa yang kekal hanyalah "bekal" untuk hari kemudian.

Semoga kita semua persiapkan bekalan yang sebaiknya!


Perjalanan harus ditempuhi dengan sabar dan tabah...!

(ur_whispers)
kejayaan bila kita dapat mentaati segala perintah Allah SWT,
mengikuti Sunnah Rasulullah SAW.
Reade more >>

Saturday, November 5, 2011

Nak maju sangat, bersiaplah dengan kemungkinan ini.....

Aku tertarik dengan artikel yang telah aku bawa sebentar tadi. Dalam kecenderungan negara kita untuk mencapai status negara maju, fakta di bawah ini mungkin perlu diberikan perhatian yang sangat serius. SERIUS!.. Apalah erti kemajuan jika sekiranya kemajuan yang ingin dikecapi memudaratkan kesihatan penghuni kota akibat kualiti alam sekitar yang teruk, stress yang kian meningkat, pengangguran yang tinggi, kos hidup yang melambung tinggi... Apa bendanya maju...maju ni...?

Sekarang kita berada di penghujung tahun 2011,
Adakah kemajuan yang kita "nikmati" hari ini berbaloi-baloi...?
Bayangkan apa akan terjadi kepada Malaysia pada tahun 2020...?
Adakah kita akan bertambah baik...?
Apa khabar dengan sumber minyak, elektrik, makanan...?

Negara-negara yang dikategorikan sebagai maju sekarang ni pun sedang "NAZAK".
Semoga semuanya baik-baik belaka!


........................................................................................................................................

"The Lung Association figures that half of the U.S. population lives in places where the air is sometimes unfit to breathe, contributing to asthma and lung cancer. And death. The data show that more people die of respiratory ailments on bad-air days."

Here are the top 10 dirtiest cities:

#10 Sacramento-Arden-Arcade-Yuba City, CA-NV
Population: 2.4 million 
Year-round particulate pollution rank: 45 (approx.) 
Short-term particulate pollution rank: 9 
Ozone pollution rank: 5



Sacramento, CA
Photo: Getty Images


A little better than Bakersfield and Fresno, but Sacramento still suffers stagnant air stuck in the San Joaquin Valley.


Population: 3 million 
Year-round particulate pollution rank: 30 (approx.) 
Short-term particulate pollution rank: 15 
Ozone pollution rank: 7



San Diego, CA
Photo: iStock

There's no dirty coal plants here, and you'd think the ocean breeze would keep the air clean, but San Diego has a big port and busy highways that lead to and from Mexico.

Population: 4.4 million 
Year-round particulate pollution rank: 2 
Short-term particulate pollution rank: 24 
Ozone pollution rank: 19


 
Phoenix, AZ
Photo: iStock
Heat plus cars equals ozone. Epic dust storms also regularly engulf Phoenix.

Population: 1.2 million 
Year-round particulate pollution rank: 8 
Short-term particulate pollution rank: 8 
Ozone pollution rank: 21


Birmingham, AL
Photo: iStock

Pollution levels have improved a lot, but Birmingham suffers from being located in a valley that tends to trap stagnant summer air. Two interstate highways don't help either.

Population: 500,000 
Year-round particulate pollution rank: 10 
Short-term particulate pollution rank: 12 
Ozone pollution rank: 14


Photo: Forbes

Home to E&J Gallo Winery, which also operates the largest wine bottle manufacturing plant in the world.


Population: 2.4 million 
Year-round particulate pollution rank: 7 
Short-term particulate pollution rank: 3 
Ozone pollution rank: 24



Pittsburgh, PA

Photo: iStock
This old steel town is a new boom town for natural gas drilling, and downwind of coal-fired power plants in Ohio and West Virigina.


Population: 1.1 million 
Year-round particulate pollution rank: 6 
Short-term particulate pollution rank: 2 
Ozone pollution rank: 4



Fresno, CA
Photo: Forbes
San Joaquin Valley air might be getting better; last August, for the first time in recorded history, Fresno had no days with unhealthy ozone levels.

Population: 430,000 
Year-round particulate pollution rank: 2 
Short-term particulate pollution rank: 7 
Ozone pollution rank: 3



Visalia, CA
Photo: Forbes

Proximity to the giant trees of Sequoia National Park isn't enough to clean Visalia's smoggy San Joaquin Valley air.

Population: 17.8 million 
Year-round particulate pollution rank: 2 
Short-term particulate pollution rank: 4 
Ozone pollution rank: 1



Los Angeles, CA
Photo: iStock

Millions of cars, a huge port in Long Beach, busy airports -- at least L.A.'s smog is better than it used to be.

Population: 800,000 
Year-round particulate pollution rank: 1 
Short-term particulate pollution rank: 1 
Ozone pollution rank: 2



Bakersfield, CA
Photo: iStock

Hot, dusty and surrounded by California's biggest oil fields, Bakersfield has all the ingredients for the worst air in the nation.
Source: HERE



(ur_whispers)
Malaysia kita makin Maju,
tapi bangsa kita makin layu,
gila nama, gila kuasa, dengki khianat, fitnah sama sendiri...!!!

Reade more >>

Saturday, October 15, 2011

Antara dua lorong...

Hidup ini hanya berkisarkan kepada dua pasangan. Kiri dan kanan. Hitam dan putih. Baik dan jahat. Mulia dan hina. Miskin dan kaya. Ketawa dan menangis. Cantik dan buruk. Realiti dan fantasi. Ada banyak lagi contoh yang dapat menggambarkan pasangan ini. Dan yang paling signifikan dalam kehidupan sebagai umat manusia adalah syurga dan neraka.

Satu lorong aku lalui penuh dengan kegembiraan. Manusia berjumpa dan saling sapa-menyapa. Gelak ketawa dan keriangan menghiasi suasana. Dalam keadaan yang menghiburkan dan menceriakan ini pasti ramai yang ingin agar sentiasa lorong kehidupannya dipenuhi dengan suasana yang menggembirakan. Tidak dapat dinafikan bahawa lumrah manusia menginginkan kebahagian mutlak.

Satu lorong lagi aku lalui penuh dengan kedukaan. Manusia teruji dengan bermacam-macam musibah. Kesedihan dan tangisan menjadi peneman. Suasana suram dan tidak ada yang bergelak ketawa. Masing-masing menginsafi suasana. Tidak ramai yang ingin melalui lorong ini kerana ianya penuh dengan kedukaan dan kesulitan. Satu saat pasti kita semua akan melalui lorong ini.

Lorong pertama aku melalui sebuah keramaian manusia. Lorong kedua itu pula memisahkan alam dunia ini dengan alam akhirat.

Antara dua lorong itu yang mana ingin dilalui...?




(ur_whispers)
semoga ketika melalui lorong pertama kita sentiasa bersedia melalui lorong kedua itu!
Reade more >>
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Entri Terkini..!!!