Hadith Pilihan Hari ini


Random Hadith Widget

Monday, August 9, 2010

My Story: Perjalanan pulang dari kelas MSc. FM….


Entri kali ini aku nak kongsi pegalaman perjalanan pulang dari kelas. Kebiasaanya kelas habis lewat, sekitar jam 11.30 malam. So, perjalanan pulang dari UiTM Shah Alam ke Klang take time sekitar 15-30 minit. Sepanjang perjalanan, aku akan melalui beberapa ‘monumen’ penting. Bagi yang biasa dengan perjalanan dari Shah Alam ke Klang melalui Federal Highway menuju ke Hospital Tunku Ampuan Rahimah Klang, pasti akan melalui pengalaman yang sama dengan aku.

Setelah keluar dari Pintu 2 kampus, dengan menunggang Honda EX5 yang kool, pertama sekali aku akan berhadapan dengan keadaan trafik yang sentiasa sesak walaupun jam telah menunjukkan sekitar jam 11 malam. Ironinya, Shah Alam memang sentiasa sesak dengan kebanjiran student UiTM. Kemudian setelah aku masuk ke Federal Highway, aku akan menyusuri laluan khas motor. Kebiasaanya aku akan masuk ke highway semula setelah melewati Plaza Tol Sg. Rasau. Seterusnya, aku akan ‘merempit’ dengan pesaing-pesaing yang jauh lebih gagah dan mahal, tetapi tidak kool seperti EX5 yang aku naik. Kenderaan yang mahal dan berteknologi tinggi belum tentu selamat, yang pastinya kebiasaan orang hari ini pakai kereta yang tak habis bayar lagi. Opssss!!!!

Sepanjang perjalanan aku tidak lupa untuk membaca doa naik kenderaan berulang-ulang kali. Kemudian di ikuti dengan 6 surah dan bismillah. Kemudian, aku akan habiskan sepanjang perjalanan aku dengan membaca surah as-sajadah dan al-mulk. Tapi kadang-kadang aku alpa juga, mulut akan dibasahi dengan lagu-lagu yang aku minat. Manusia mudah lupa!!!!

Seperti yang aku maklumkan awal-awal tadi, antara monumen yang pasti aku akan temui adalah seperti gereja, keris dan tengkolok, tanah perkuburan Islam, tanah perkuburan Cina, Masjid dan Hospital Tunku Ampuan Rahimah Klang. Anda tentu faham apa yang aku cuba ceritakan disini.

Perjalanan aku ini amat memberi kesan yang mendalam. Sesungguhnya kita hidup hanya sementara, setiap daripada kita akan melalui perjalanan yang sama, dan kemana lagi kita hendak melarikan diri selain tempat yang telah dilalui oleh orang-orang yang terdahulu.

Aku bukan ustaz, aku hanyalah insan biasa seperti anda.

Lebih kurang model motor Honda EX5 yang aku pakai sekarang...
Cadangan motor yang aku nak pakai suatu masa nanti...(tu pun kalau bini setuju)

(ur_whispers)
Perjalananku ini melalui tempat-tempat yang indah…
Ku layangkan tubuhku melewati setiap lorong mu……

2 comments:

  1. woi.. takut bini ke? haha.. moto tu klu ko pakai, tak abes byr sampai pencen.. moto ex5 kat iklan ni jauh lebih kilat dari TQ..so, jgn nk samakan.. hehe.

    skali skala ko cite la pasal 'court' lak.. hehe..

    ReplyDelete
  2. hahaha...mestila kna bincang elok2 bro...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...