Hadith Pilihan Hari ini


Random Hadith Widget

Thursday, November 10, 2011

Dari Lembaga Padi ke Seluruh Dunia....

Dimana aku...?


Sejak aku dibangku sekolah lagi, rakan-rakan dan aku sendiri sering ditanya tentang persoalan masa depan.
Ada yang bersemangat berkata "AKU NAK JADI POLIS", "AKU NAK JADI DOKTOR" dan bla...bla..bla.. Walaupun pada hakikatnya dengan umur yang masih mentah dan tidak tahu apa-apa ketika itu, masing-masing memasang angan-angan sedemikian.

Kalau jadi doktor rambut kena macam ni ke...?


Tahun silih berganti dan aku beranjak dewasa. Ada ketikanya aku akan tergelak sendiri mengenangkan saat dibangku sekolah. Setiap kali aku ditanya tentang cita-citaku, maka setiap kali itu juga cita-citaku berubah. Adakalanya aku bercita-cita nak jadi BOMBA, ARKITEK, JURUTERBANG, dan yang paling mengejutkan cikgu dengan bangganya aku pernah bercita-cita nak jadi BURUH KASAR sebab semua profesion orang lain dah sebut (terbeliak mata cikgu mendengarkannya!).


Dulu pernah terpikir nak join diorang ni...


Dari sekolah rendah (UPSR) kemudian ke sekolah menengah (PMR dan SPM), lalu aku teruskan dengan Sijil, Diploma dan Ijazah. Tanpa mengenal erti penat (walaupun otak dah penat!) aku teruskan sehinggalah ketahap ini (Master)! Tahap seterusnya, INSYALLAH PhD.


Insyallah....dari Lembaga Padi ke seluruh Dunia! 


Aku punya prinsip, bila kita minta dengan penuh kesabaran INSYALLAH, DIA akan bagi. Alhamdulillah, aku daripada seorang budak kampung yang tidak mempunyai apa-apa kini aku mampu membuat ibu dan bapa merasa bangga mempunyai anak seperti aku! Bukan kekayaan yang aku cari, tapi ketenangan dan kebahagiaan bersama dengan semua orang yang aku sayangi. Kerana aku tahu harta, pangkat, darjat bukanlah segala-galanya. Tanpa semua ini kita masih tetap akan bahagia selagi DIA bersama kita.

Walau perit sekali pun hidup ini, 
Walau nikmat sekali pun hidup ini,
Ingatlah semua ini hanyalah pinjaman dan sementara sahaja,
Apa yang kekal hanyalah "bekal" untuk hari kemudian.

Semoga kita semua persiapkan bekalan yang sebaiknya!


Perjalanan harus ditempuhi dengan sabar dan tabah...!

(ur_whispers)
kejayaan bila kita dapat mentaati segala perintah Allah SWT,
mengikuti Sunnah Rasulullah SAW.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...