Hadith Pilihan Hari ini


Random Hadith Widget

Saturday, October 15, 2011

Antara dua lorong...

Hidup ini hanya berkisarkan kepada dua pasangan. Kiri dan kanan. Hitam dan putih. Baik dan jahat. Mulia dan hina. Miskin dan kaya. Ketawa dan menangis. Cantik dan buruk. Realiti dan fantasi. Ada banyak lagi contoh yang dapat menggambarkan pasangan ini. Dan yang paling signifikan dalam kehidupan sebagai umat manusia adalah syurga dan neraka.

Satu lorong aku lalui penuh dengan kegembiraan. Manusia berjumpa dan saling sapa-menyapa. Gelak ketawa dan keriangan menghiasi suasana. Dalam keadaan yang menghiburkan dan menceriakan ini pasti ramai yang ingin agar sentiasa lorong kehidupannya dipenuhi dengan suasana yang menggembirakan. Tidak dapat dinafikan bahawa lumrah manusia menginginkan kebahagian mutlak.

Satu lorong lagi aku lalui penuh dengan kedukaan. Manusia teruji dengan bermacam-macam musibah. Kesedihan dan tangisan menjadi peneman. Suasana suram dan tidak ada yang bergelak ketawa. Masing-masing menginsafi suasana. Tidak ramai yang ingin melalui lorong ini kerana ianya penuh dengan kedukaan dan kesulitan. Satu saat pasti kita semua akan melalui lorong ini.

Lorong pertama aku melalui sebuah keramaian manusia. Lorong kedua itu pula memisahkan alam dunia ini dengan alam akhirat.

Antara dua lorong itu yang mana ingin dilalui...?




(ur_whispers)
semoga ketika melalui lorong pertama kita sentiasa bersedia melalui lorong kedua itu!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...