Hadith Pilihan Hari ini


Random Hadith Widget

Sunday, April 24, 2011

Perihal Berjaya dan Lulus...

Dalam apa jua perkara, semua ingin berjaya.
Sebagai seorang mahasiswa kejayaan yang ingin diperolehi adalah LULUS dengan cemerlang.
Atau paling tidak sekadar lulus bersyarat.
Semua orang ingin berjaya dan lulus.

Seorang petani akan dianggap berjaya sekiranya mendapat hasil yang baik.
Seorang pekerja kilang akan dianggap berjaya sekiranya mendapat menghasilkan produk yang bermutu.
Seorang penjawat awan akan dianggap berjaya sekiranya dapat berkhidmat dengan baik kepada negara.
Tidak kira apa jenis pekerjaan pun yang dilakukan, setiap orang menginginkan kejayaan.
Kejayaan yang berbentuk pendapatan, motivasi, penghargaan dan kepuasan dalam bekerja.

Umum mengetahui, ketika ini semua orang sedang sibuk mengejar kejayaan yang ingin dikecapi itu.
Namun, dalam mengejar kejayaan itu tidak semua orang melalui jalan yang putih.
Kenyataan ada juga yang melalui jalan hitam.

Jadi, apa kaitan diatas dengan entri aku kali ini...?

Ketika aku sedang sibuk dengan bermacam-macam tugasan (sangat memeningkan kepala), telah terlintas dalam pikiran aku tentang perkara yang sebaliknya.
Sedang aku asyik bertungkus lumus, berhempas pulas, menghabiskan wang ringgit, mengorbankan masa, mengawal perasaan hanya untuk menyiapkan setiap tugasan yang diberikan, aku terpikir....aku terpikir adakah berbaloi dengan segala usaha ini...?
Mungkin berbaloi sekiranya aku mendapatkan keputusan yang baik lantas lulus dengan cemerlangnya.
Alangkah baik kalau itu semua berlaku pada aku dan anda sekalian.
Alhamdulillah, segala usaha yang dilakukan itu pasti akan mendapat pulangan yang setimpal.

Namun persoalan utama di sini adalah....adakah aku telah berusaha dengan sepenuh hati, jiwa dan raga untuk mendapatkan kelulusan yang akan dapat menyelamatkan aku, ahli keluarga, sahabat handai, semua ummat manusia daripada azab yang sangat dahsyat...?

Adakah cukup dengan hanya mengucap Alhamdulillah...?
Adakah cukup dengan hanya mengucap dua kalimah syahadat sekali...?
Adakah cukup dengan hanya solat 5 waktu...?
Adakah cukup dengan hanya membayar zakat...?
Adakah cukup dengan hanya berpuasa...?
Adakah cukup dengan hanya mengerjakan Haji...?

Untuk urusan kejayaan di dunia aku telah melakukan yang sebaik mungkin.
Dan aku sedang mengecapi hasilnya.

Untuk urusan kejayaan di akhirat (jujur aku katakan) aku belum melakukan apa-apa.
Dan aku perlu berusaha untuk mengecapinya.

Sebelum terlewat, sedarlah dari lamunan yang kita semua akan kembali.
Kembalinya kita sesudah kehidupan di dunia ini adalah untuk menjawab bermacam-macam persoalan.
Semoga kita semua dapat menjawabnya dengan cemerlang.
Untuk itu, aku perlu berusaha bersungguh-sungguh untuk berjaya dalam kehidupan dunia ini.
Namun jangan dilupakan usaha untuk mendapat kejayaan di kehidupan akhirat dengan lebih bersungguh-sungguh lagi.
Bukankah matlamat kita semua hidup di dunia ini adalah untuk kehidupan akhirat itu...?
Pikirkan bersama.


(ur_whispers)
jangan tunggu lama-lama
nanti lama-lama tidak ada masa lagi

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...